هارد و ذخیره ساز اطلاعات

تفاوت بین هارد HDD و هاردهای سریع SSD ونحوه مقایسه آن ها بر اساس ظرفیت ، سرعت و قدرت

نکته های طلایی لطفا این مطلب را قبل از خرید هارد و اس اس دی از دست ندهید.

انتخاب فضای ذخیره سازی مناسب  برای ذخیره کردن اطلاعات فقط مقایسه ظرفیت و هزینه نیست.


نوع ذخیره سازی در رایانه شما از اهمیت کارایی برخوردار است ، از جمله مصرف برق و قابلیت اطمینان از هارد . درایوهای حالت جامد (SSD) و درایوهای دیسک سخت (HDD) دو گزینه اصلی ذخیره سازی هستند که باید در تفاوت های آن را در نظر بگیرید و دانستن بهترین کاربرد برای هرکدام و نحوه مقایسه آنها در کنار یکدیگر  نکته بسیار حائز اهمیتی است.

 هارد یا HDD چیست؟

هارد یا HDD یک دستگاه ذخیره داده است که در داخل کامپیوتر زندگی می کند. داخل آن دیسک های چرخشی وجود دارد که داده ها به صورت مغناطیسی ذخیره می شوند. HDD دارای بازویی با چندین “هد” (مبدل) است که داده ها را بر روی دیسک می خواند و می نویسد. این همانند نحوه کار دستگاه ضبط با چرخنده است ، با ضبط LP (دیسک سخت) و سوزن بر روی بازو (مبدل ها). بازو برای دسترسی به داده های مختلف ، سرها را از سطح دیسک حرکت می دهد.

 

HDD (هاردها) یک فناوری قدیمی محسوب می شوند ، به این معنی که عمر آنها بیشتر از SSD (هارد های سریع)  است. به طور کلی ، هزینه کمتری دارند و برای ذخیره سالها عکس و فیلم یا پرونده های تجاری کاربردی هستند. آنها در دو عامل رایج در دسترس هستند: 2.5 اینچ (که معمولاً در لپ تاپ ها استفاده می شود) و 3.5 اینچ (رایانه های رومیزی).

هارد های دیجیتال جامد سریع یاSSD چیست؟

ها نام خود را – حالت جامد – گرفتند زیرا هیچ قسمت متحرکی ندارند. در SSD  ها میتوان به اندازه ، حافظه و عملکرد آن ها نیز اشاره کرد که تفاوت ویژه نسبت به HDD ها دارد ، چرا که در  SSD تمام داده ها در مدارهای الکترونیکی تجمیع شده ذخیره می شوند.

این تفاوت نسبت به HDD. بدون نیاز به دیسک چرخان ، ها می توانند به شکل و اندازه یک چوب آدامس (که به عنوان عامل شکل M.2 شناخته می شود) یا حتی به اندازه تمبر پستی کاهش پیدا کنند. ظرفیت آنها – یا میزان داده ای که می توانند در اختیار داشته باشند متفاوت است ، و آنها را برای دستگاه های کوچکتر مانند لپ تاپ های باریک ، کانورتیبل ها در سایز 1*2 قابل انعطاف می کند.

SSD ها به طور چشمگیری زمان دسترسی را کاهش می دهند ، زیرا کاربران مجبور نیستند منتظر بمانند تا چرخش دیسک شروع شود..

 

SSD ها از نظر میزان ذخیره سازی (از گیگابایت یا GB و ترابایت یا TB گران تر از HDD هستند.) اما با شروع کاهش قیمت SSD این شکاف در حال بسته شدن است.

مقایسه سرعت SSD  vs  HDD

آنچه SSD ها را به گزینه ای محبوب و محبوب تبدیل می کند ، سرعت آنهاست. در سراسر صفحه ، SSD ها از HDD ها پیشی می گیرند زیرا آنها از مدارهای الکتریکی استفاده می کنند و هیچ قسمت متحرک فیزیکی ندارند.

این امر منجر به کاهش زمان انتظار هنگام شروع کار و تأخیر کمتر هنگام باز کردن برنامه ها یا انجام کارهای محاسباتی سنگین می شود. یک SSD معمولی با ظرفیت 512 گیگابایتی تا 10 برابر سرعت خواندن سریع تر و تا 20 برابر سرعت نوشتن بیشتر از HDD میان رده را دارا است.

این سرعت های سریعتر منجر به مزایای برای عملکرد بهتر در چندین زمینه می شود ، مانند ورود به سیستم و انتظار برای شروع برنامه ها و سرویس ها ، یا هنگام انجام کارهای ذخیره سازی مانند کپی کردن یک فایل بزرگ با یک HDD ، عملکرد انتقال فایل را به طور قابل توجهی سریع می کند ، بنابراین SSD می تواند وظایف بیشتری در کارهای خودانجام دهد.

مقرون به صرفه کدام است SSD  یا HDD

  • اگرچه هیچ کس از سرعت بالای رایانه خود شکایت ندارد ، اما مواردی وجود دارد که یک HDD می تواند منطقی تر به نظر می رسد. اگر پروندهایی با حجم بالا دارید که می خواهید ذخیره کنید ، HDD ها هنوز هم گزینه کم هزینه تری هستند ، اگرچه با پایین آمدن قیمت SSD در حال تغییر است.

 

  • تصمیمات مربوط به ذخیره سازی رایانه را می توان با در نظر گرفتن سرد یا گرم بودن داده ساده کرد. داده های “سرد” ممکن است شامل سالهای عکسی باشد که می خواهید روی لپ تاپ خود نگه دارید اما هر روز به آنها نگاه نمی کند و نیازی به دسترسی سریع ندارید. HDD می تواند یک انتخاب عالی و مقرون به صرفه برای داده های سرد باشد.

 

  • در طرف دیگر موضوع ، اگر شغلی دارید که معاملات بدون وقفه را انجام می دهید ، فیلم ها و عکس ها را ویرایش می کنید و نیاز به دسترسی سریع به پرونده های پایگاه داده ، کلیپ های ویدیویی یا مدل ها یا حتی فقط اجرای سیستم عامل دارید ، این همان چیزی است که ما به آن اشاره می کنیم به عنوان داده گرم “داغ” است.

*عملکرد سریع SSD ها ، آنها را به گزینه ای ایده آل برای تلاشهایی تبدیل می کند که در آن دسترسی سریع به داده های شما بیشترین اهمیت را دارد.

 مقایسه سر به سر بین SSD  یا HDD

  • وقتی نوبت به ظرفیت می رسد ، SSD برای رایانه ها با ظرفیت 120 گیگابایت تا 4 ترابایت موجود است ، در حالی که HDD ها می توانند از 250 گیگابایت تا 14 ترابایت باشند. هنگام اندازه گیری هزینه هر ظرفیت ، HDD در بالای صفحه ظاهر می شود ، اما با کاهش قیمت SSD ها ، این یک رقابت مهم برای HDD ها خواهد بود.

 

  • قابلیت اطمینان به این صورت تعریف می شود که آیا داده ها مطابق هدف ذخیره می شوند ، در یک معمولی ، SSD ها به طور کلی از HDD ها قابل اعتمادتر هستند ، که باز هم بخاطرنداشتن اجزای سازنده و قطعات متحرک است. به این دلیل که بدون حرکت و الکترونیکی هستند . SSD ها تحت تأثیر لرزش یا مسائل مربوط به حرارت قرار نمی گیرند.

 

  • حافظه های SSD معمولاً انرژی کمتری مصرف می کنند و منجر به ماندگاری بیشتر باتری می شوند زیرا دسترسی به داده ها بسیار سریعتر است و دستگاه بیشتر بیکار است. با دیسک های چرخشی ، HDD ها هنگام راه اندازی به انرژی بیشتری نسبت به SSD ها نیاز دارند.

 

تجربه بازی با SSD  یا HDD

  • این قسمت بیشتر مورد استقبال Gamer ها و دوستان با سنین میان رده و طرفداران بازی هست برای روی لپ تاپ و دسکتاپ ها خانگی . اگر شما هم از این دسته افراد هستین پیشنهاد می کنم این قسمت رو از دست ندین.

 

  • گیمرها به درایو رایانه ای نیاز دارند که به سرعت به داده ها دسترسی پیدا می کند و همین امر SSD ها را برای بهترین تجربه بازی بهینه وکاربردی تر می کند. بازی های ویدیویی حاوی مقادیر زیادی دارایی مانند بافت با وضوح بالا ، مدل ، صدا و موارد دیگر هستند – در برخی موارد حداکثر 100 گیگابایت داده تصویری دارند. این الزامات سرعت و ظرفیت را در درجه اول اهمیت برای گیمرها قرار می دهد.

 

  • بازی ای که بارگیری آن روی HDD دو تا سه دقیقه طول می کشد در SSD به کمتر از یک دقیقه زمان می برد. و بار اولیه تنها زمانی نیست که یک بازی برای دسترسی به داده های ذخیره شده نیاز دارد. هر زمان که بازیکن به سطح ، صحنه یا مأموریتی جدید وارد می شود ، داده مورد نیاز است.

 

  • زمان بارگذاری طولانی و خواندن اطلاعات می تواند بازی را مختل کند و زمان بارگیری سریع از حس غوطه وری که می خواهید در وسط بازی شما باشد ، محافظت می کند. اگر برای انتخاب SSD مناسب برای نیازهای بازی خود به کمک نیاز دارید ، بهترین SSD را برای بازی  انتخاب کنید.

نکته پایانی محقق MRJ  :

داده ها مرکز بسیاری از کارهای ما هستند. هنگام انتخاب بین SSD یا HDD ، ملاحظات زیادی فراتر از ظرفیت ذخیره سازی و هزینه وجود دارد. قابلیت اطمینان ، سرعت ، سر و صدا و مصرف برق همه در بازی تأثیر گذارند و بر تجربه کلی شما تأثیر می گذارند. وقتی نوع داده ای را که با آن کار می کنید و چگونگی و زمان دسترسی به آن را شناسایی کردید ، می توانید یک درایو حالت جامد SSD در برابرHDD را مقایسه کنید تا راه حل مناسب را برای خود پیدا کنید.


                                                                                                                برگرفته از شرکت اینتل

Adapted from Intel

دیدگاهتان را بنویسید